SPR!TZL logo

Yung-Tuan Ku

[Dutch below]

Yung-Tuan Ku, percussionist and theatre maker from Taiwan, studied percussion at the National Taiwan Normal University and received her Cum Laude degree in 2015 at the Conservatory of Amsterdam. In 2012 she won the International Percussion competition in Luxemburg. Two years later, in 2014, she was the prize winner from the Tromp Percussion competition and in 2015 she received the ‘AHK Eindwerk’ prize. Currently, she is part of Studio MAPA Netherlands as a creator. She co-founded the Platform for Artists Netherlands Taiwan. 

For her new performance, Yung-Tuan found inspiration in the novel What The Boys Taught Me (2004) by Taiwanese author, filmmaker and presenter Kang-Yung (Kevin) Tsai. The book contains a collections of thirty stories about boys/men that he met throughout his life. For the concept of her performance, Yung-Tuan reflected on her own experiences with ‘the boys.’ The result is a musical mime show in collaboration with Che-Shen Wu (percussionist and mime) and Ide van Heiningen (mime) about the distance between girls and boys and if our sex really matters. 

What the Boys Taught Me can be seen from 20 to 30 September during MAPA MORPHOSIS / PODIUMKUNST-MUSEUM

www.yungtuanku.com


De uit Taiwan afkomstige percussionist en theatermaker Yung-Tuan Ku studeerde percussie aan de National Taiwan Normal University en studeerde in 2015 Cum Laude af aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2012 won ze de International Percussion competition in Luxemburg, in 2014 het Tromp Percussion competition en in 2015 de AHK Eindwerkprijs. Op dit moment is ze als maker verbonden aan Studio MAPA Nederland en zij is medeoprichter van het Platform for Artists Nederland Taiwan.

Voor haar nieuwe performance vond Yung-Tuan inspiratie in de roman What the boys taught me (2004) van de Taiwanese schrijver, cineast en televisiepresentator Kang-Yung (Kevin) Tsai. Het boek bevat een dertigtal verhalen over jongens/mannen die hij in zijn leven ontmoette. Yung-Tuan reflecteerde voor het concept van haar performance op haar eigen ervaringen met ‘the boys’. Het resultaat is een muzikale mime-voorstelling, met naast Yung-Tuan, Che-Sheng Wu (percussie en mimespeler) en Ide van Heiningen (mime), twee mannelijke medespelers, over de afstand tussen meisjes en jongens en over de vraag of geslacht er echt toe doet.

What the Boys Taught Me is van 20 tot 30 september te zien tijdens MAPA MORPHOSIS / PODIUMKUNST-MUSEUM in Haarlem. 

www.yungtuanku.com

Concept Yung-Tuan Ku
Performers: Ide van Heiningen, Yung-Tuan Ku, Che-Sheng Wu
Music and Visuals: Yung-Tuan Ku, Che-Sheng Wu
Light design: Virág Dezső
Technician: Luka Schuurman
With thanks to: Silbersee Spritzl, Studio MAPA Nederland, Machteld Aardse, Hester Bulthuis, Sanne Krijgsman, Farkas Etterer, Biserka Šuran, Huibert van Wijk, Kees van Zelst, S'yo Fang, Moro Osito Von Ropi, Jonathan Bonny, Charis Konstantinou, Géraldine Verhoeven and Michael Helmerhorst

Yung-Tuan Ku was afgelopen seizoen een van de drie Spr!tzl-makers

Bowie Verschuuren

[Dutch below]
Ide van Heiningen graduated as mime, theater maker (Mime at AHK, NL), teacher (mime, lights and scenography) and coach. Van Heiningen has co-founded and currently presides MAPA the Moving Academy for Performing Arts (since 1993) and theater laboratory Studio MAPA Nederland (since 2014), where studio members work on their artistic profile, guided in their creative process, productions and development. Ide was founder and director of Technisch Theatergezelschap Perspekt (1969-1981), Mime Studio Haarlem (1981-1985), European Mime Federation (1991-2001) and director at Mime Centrum (Amsterdam, 1985-1991), mime-coach and trainer at De Nederlandse Opera Stichting (1983-1988) and Opera Studio Nederland (1997-2012). He directs musical theatre productions for the youngest audience (Woei, Zwier, Strek).

www.mapa.nlphysicaltheatretraining.com

Ide van Heiningen participated as performer in the performance What The Boys Taught Me by Yung-Tuan Ku.


Ide van Heiningen is afgestudeerd als mime, theatermaker (Mimeopleiding AHK), docent (mime, licht/ scenografie) en coach. Van Heiningen is tevens oprichter en directeur van MAPA the Moving Academy for Performing Arts (sinds 1993) en theaterlaboratorium Studio MAPA Nederland (sinds 2014), waar studioleden werken aan hun artistieke profilering, begeleid in hun creatieve proces, producties en ontwikkeling. Ide was oprichter en directeur van Technisch Theatergezelschap Perspekt(1969-1981), Mime Studio Haarlem(1981-1985), European Mime Federation(1991-2001) en directeur Mime Centrum (Amsterdam,1985-1991), was mime-coach en trainer in De Nederlandse Opera Stichting(1983-1988) en Opera Studio Nederland (1997-2012). Hij regisseert muziektheaterproducties voor het jongste publiek (Woei, Zwier, Strek).

www.mapa.nlphysicaltheatretraining.com

[Dutch below]
Taiwanese-Dutch percussionist, mime play and actor Che-Sheng Wu has been specialising himself for the past five years in physical theatre performances. After finishing his master’s education in Percussion at ArtEZ Conservatory in Zwolle (NL) he explored further the art of mime, in part through his membership at the Moving Academy for Performing Arts. The unusual combination of classical and contemporary percussion with mime gives him the freedom to associate with a colourful collection of productions. In 2019 those included St. Louis Blues (completely sung in Dutch), a  mime comedy about scientific journal Gizmo and a unique contribution to Swarm at the Mime Wave Festival in Kiev.

www.cheshengwu.com

Che-Sheng Wu participated as performer, visual artist and composer in the performance What The Boys Taught Me by Yung-Tuan Ku.


De Taiwanese-Nederlandse percussionist, mimespeler en acteur Che-Sheng Wu specialiseert zich al vijf jaar in fysiek theaterspel. Na het afronden van zijn masteropleiding Percussie aan ArtEZ Conservatorium Zwolle verdiepte hij zich verder in de kunst van mime, mede door zijn lidmaatschap bij de Moving Academy for Performing Arts. De onalledaagse combinatie van klassieke en hedendaagse percussie met mime geeft hem de vrijheid mee te werken aan een bonte verzameling producties. In 2019 waren dat o.a. de Nederlands gezongen opera St. Louis Blues, de mime-comedy over wetenschapstijdschrift Gizmo en de unieke deelname aan Swarm op het Mime Wave Festival in Kiev. 

www.cheshengwu.com